mandag 20. februar 2012

Morgen på Zayton Check-point

Vekking 05.15. På med alle varme klær og dunjakka. Drosjen venter og kjører oss til Zayton sjekk punkt 10 minutter unna. Jeg står på jerusalem siden og Simon går gjennom til vestbredden siden. her må palestinerene gjennom for å passere "muren". Førs mennene som skal på jobb. De går gjennom tellesvinger, detektorer og viser frem idkort og arbeidstillatelse til tungt bevebnede unge israelske soldater. Vi står og observerer hvordan de blir behandlet. Grunnen til at vi står på dette chek-pointet er at mange skolebarn går gjennom her fra Vestbredden på vei til skole i Jerusalem. 200 barn denne morgenen i løpet av en times tid. Store og små, søsken, venninner og noen sammen med mammaene sine. Hva foregår i hodene på alle barna og hva gjør det med dem. dette må jeg forstå mere av. De smiler og hilser, en eldre mann ønsker meg velkommen på arabisk: aclen. Jeg må holde tårene tilbake (som vanlig). Jeg ser opp på tårnet til kirken på Augusta Victoria hvor jeg underviste for litt over et år siden. Det kjennes godt å stå her, bare være tilstede og kanskje gi et lite bidrag til at soldatene oppfører seg humant mot palestinerne. Frokosten smaker vidunderlig når vi kommer tilbake til leiligheten. Sola skinner i dag.




1 kommentar: